Městské muzeum ve Stříbře
Masarykovo nám. 20
349 01 Stříbro
Tel.: +420 374 622 214
Zdroj: http://www.kohoutikriz.org/data/w_pasch.php Státní okresní archiv Tachov, Matriky Stříbro a Plzeň, noviny Deutsche Wacht an der Miesa z r. 1910, Dr. Wilhelm Weschta: Mies 1877 -1945, Jahrbuch Mies - Pilsen (Dinkelsbühl, 2001), písemné vzpomínky pamětníků, vlastní fotoarchiv.
Ing. Karl Ritter Pascher von Osserburg - generální inspektor rakouských železnic, čestný občan města Stříbra, patři bezesporu k nejvýznačnějším stříbrským občanům. Postavení generálního inspektora rakouských železnic, kterého dosáhl, patřilo v Rakousko - Uherské monarchii k těm nejvyšším úřednickým postům státního aparátu. Dnes by se řeklo k opravdovému top managementu.
Karl Michael Pascher se narodil v domě č.p. 55 (dnes Plzeňská), jako třetí z pěti synů pekařského mistra Petra Paschera a jeho ženy Theresie rozené Seifert.
Zápis ve stříbrské matrice narozených č. 11 uvádí na str. 20:
Karl Michael Pascher, narozen 29. / pokřtěn 30. září 1847 / křtil kaplan Franz Koch / vyznáním katolík / pohlaví mužské / manželský syn / zkoušená porodní bába Franziska Seifertová ze Stříbra. Otec - Pascher Peter měšťan (rozumí se stříbrský) a mistr pekařský, syn Karla Paschera měšťana a mistra pekařského v čísle 27 a zemř. Barbary, rozené Holetschek, dcery hodináře, číslo neuvedeno, matka - Theresia dcera Franze Seiferta, pekařského mistra v č. 32 a zemř. Anny rozené Scholtzové, dcery ševce Scholtze, číslo neuvedeno / jako místo narození je zapsáno Stříbro č. 55.
Rodina Pascherů patřila k významným stříbrským občanům. Otec Karla Paschera, Peter Pascher, původním povoláním pekař, byl začátkem roku 1887 (ve věku 72 let) jmenován ředitelem důlního společenství pro těžbu olověné rudy Dlouhý tah (Langenzug-Bleierzzechen-Gewerkschaft). Jakým způsobem se vyšvihl z pekaře na ředitele dolu, to opravdu nevím. V březnu roku 1890 byl Peter Pascher zvolen stříbrským starostou a tuto funkci zastával až do své smrti v září r. 1892.
Tunel pod špičákem
Stavitelé tunelu - vousatý pán vzadu uprostřed je Karl Pascher (obr. z knihy Zdeňka Roučky)
Svůj volný čas během výstavby trávil Karl zkoumáním západní Šumavy, zvláště pak se věnoval pohoří Arber (Javor) a Osser (Ostrý). Studoval tam experimentální vodní srážky, vsakování a vypařování dešťové vody a jejich vliv na objemový průtok Vltavy. Jeho cílem bylo umět předpovědět povodně. Jeho rozsáhlý přírodovědecký výzkum a historické znalosti vedly k sepsání „Průvodce po Šumavě“ („Führer durch den Böhmerwald") vydaného v r.1878.
V r.1882 nastoupil jako vedoucí provozního oddělení železniční tratě Plzeň – Březno – Chomutov. Po zestátnění této dráhy byl povolán na podnikové ředitelství v Plzni, kde byl jmenován do funkce stavebního referenta a jako takový vedl přestavbu plzeňského hlavního nádraží. V r. 1889 byl ustanoven do představenstva železniční sekce ve Vídni. V roce1894 následovalo zařazení na vídeňské generální ředitelství rakouských státních drah a ještě ve stejném roce jmenování zástupcem ředitele této instituce. V r. 1906 byl uveden do ministerské rady a pověřen vedením dopravní sekce na ministerstvu drah. Následující rok byl jmenován generálním inspektorem v představenstvu generální inspekce rakouských železnic. Brzy po svém nástupu do úřadu věnoval svoji pozornost především opatřením na podporu přesnosti a bezpečnosti na železnici. Velmi se také věnoval finančnímu stavu drážních podniků a zabýval se úspěšně zlevňováním lokálních železničních provozů. Dnešní drážní předpisy vycházejí dodnes z jeho myšlenek. Jako autorita byl uznáván i za hranicemi vlasti: ve velkém právním sporu, který švýcarská spolková vláda vedla se železnicí Gotthard, byl povolán jako rozhodčí soudce. V r.1910 napsaly noviny Zeitung des Vereins Deutscher Eisenbahnverwaltungen „v historii rakouské železnice patří generálnímu inspektorovi Pascherovi místo mezi nejlepšími “.
Jako ocenění zásluh udělil císař Franz Josef I. Karlu Pascherovi dědičný šlechtický titul. Pro jeho citové vazby k Šumavě a proto, že díky jeho bádáním byla na Ostrém odkryta zřícenina hradu, zvolil si přídomek „von Osserburg“ (z hradu na Ostrém).
Rodinný erb Řád železné koruny
V červnu 1910, během služební cesty, onemocněl Karl Pascher zápalem plic. Léčení v Kaltenleutgebenu (obec v sousedství Vídně) nemělo očekávaný účinek a proto 24.9. pokračoval v cestě do Merana. Zde však ve středu 28.9.1910 v lázních Untermais u Merana v sanatoriu Stephanie umírá. Stalo se tak po 39 letech služby ve věku 63 let. Jeho ostatky byly převezeny do jeho rodného města Stříbra (kde byl již dříve jmenován čestným občanem) a byly vystaveny ve smutečně vyzdobené městské zasedací síni. O vysokém postavení zesnulého svědčí ta skutečnost, že na jeho pohřeb byl vypraven z Vídně zvláštní vlak, který do Stříbra přivezl nejvyšší železniční úředníky z Vídeňského ministerstva. Jiné prameny (např. Wilhelm Weschta) informují i o zvláštním vlaku se smutečními hosty z Prahy. V neděli 2.10.1910 bylo tělo slavnostně uloženo do rodinné hrobky. Dobové noviny píší, že pohřební průvod, který vyšel v 15:30, následovaly dva vozy plně naložené smutečními věnci. Od 12 do 16 hodin nepřetržitě vyzváněly všechny stříbrské kostelní zvony. Seznam smutečních hostů se jen hemží nejrůznějšími sekčními šéfy, generálními řediteli, ministerskými, dvorními, císařskými rady, vrchními inspektory, ministerskými sekretáři atp. Zmiňovány jsou také nejrůznější korporace a uniformované spolky (ostrostřelci s hudbou, dobrovolní hasiči, váleční veteráni, pěvecký spolek a zástupci tělocvičného spolku). V seznamu účastníků pohřbu je také samostatně uváděno 40 vlakových průvodčích - ten den patrně jezdily vlaky bez konduktérů. Město Stříbro reprezentovali úředníci magistrátu, profesoři a učitelé místních škol, zástupci židovské obce a velké množství stříbrských občanů. Obávám se, že tolik lidí se snad ani nemohlo na stříbrský hřbitov vejít. Smuteční řeč pronesli pánové von Streeruwitz, stříbrský starosta a vrchní inspektor rakouských železnic svobodný pán Wimpssen. Pohřbívajícím knězem byl děkan Georg Kriglsteiner. Zda následovala po pohřbu smuteční hostina, již noviny neuvádějí.
Rodáci vzpomínají, že Karl zařídil mnohým stříbrských občanům místa u dráhy, především ve Vídni a jižním Rakousku. Zdá se, že o jeho nejbližších příbuzných to podle parte platí rovněž: u dráhy byli zaměstnání oba jeho synové Otto a Emmerich a i zeť Artur Milla. Patrně láska k železnici, nebo že by protekce?
Manželka Božena zemřela 1.12.1924 (75 let) a je rovněž v hrobce pochována. Hrobka rodiny Pascherů se nachází v severovýchodním rohu městského hřbitova hned vedle hrobky rodiny Seifertovy. Před časem byla některá jména na pomníku obnovena (Hornicko - historickým spolkem?). Škoda, že na zbylé nápisy nedošlo a ty zůstaly skoro nečitelné.
KJa
(noviny Deutsche Wacht an der Mies
15.10.1910)
Mohlo by Vás zajímat